Eth ek en AI Waar kun je op letten?
i
Hidde de Vries, 10 december 2025
Slide 2
Slide 3
Slide 4
i
i
F losof e en KI Wat is kennis? Hoe werkt taal? Wat is waar? Wat is mooi? Ben ik omdat ik denk?
Slide 5
“kritisch”
Slide 6
ethiek: hoe te handelen? wat te doen?
Slide 7
Def n t e van AI (voor deze presentat e)
i
i
i
i
grote taalmodellen die zijn getraind om tekst, beeld of code te kunnen generen op basis van prompts
Slide 8
over AI wil je weten…
i
Hoe het wordt gemaakt
Hoe het wordt verkocht
Hoe het wordt gebru kt
Slide 9
Slide 10
training data
Slide 11
i
AI bedrijven gebruiken heel veel boeken, muziek, beelden en tekst zonder toestemm ng
Slide 12
Slide 13
OpenAI, tegen UK House of Lords: - “we dachten dat trainen niet onder copyright viel” - “we kunnen ons bedrijf niet runnen zonder copyrighted materiaal”
Slide 14
Slide 15
materiaal- en stroomgebruik
Slide 16
International Energy Agency, Electricity 2024, Analysis and forecast to 2026.
Slide 17
“Em
– Wim Vanderbauwhede
i
wimvanderbauwhede.codeberg.page/articles/google-search-vs-chatgpt-emissions
Slide 18
“Em
– Wim Vanderbauwhede
i
wimvanderbauwhede.codeberg.page/articles/google-search-vs-chatgpt-emissions
Slide 19
classificatie en discriminatie
Slide 20
Slide 21
Slide 22
er zitten waarden in (technologie is nooit neutraal)
Slide 23
Slide 24
“[
Baldur Bjarnason, “Poisoning for propaganda”
i
baldurbjarnason.com/2025/poisoning-for-propaganda
Slide 25
“[
Baldur Bjarnason, “Poisoning for propaganda”
i
baldurbjarnason.com/2025/poisoning-for-propaganda
Slide 26
T
Hoe het gemaakt wordt raining op grotendeels gestolen data. Data bevat vooroordelen. “Data-taggers” met psychische schade.
Slide 27
T
Hoe het gemaakt wordt raining op grotendeels gestolen data. Data bevat vooroordelen. “Data-taggers” met psychische schade.
Benodigt grote hoeveelheden zeldzame metalen. Gebruikt vele malen meer stroom en water dan alternatieven.
Slide 28
T
Hoe het gemaakt wordt raining op grotendeels gestolen data. Data bevat vooroordelen. “Data-taggers” met psychische schade.
Benodigt grote hoeveelheden zeldzame metalen. Gebruikt vele malen meer stroom en water dan alternatieven.
Modellen “bevatten” waarden van bedrijven met best extreme CEO’s.
Slide 29
i
Hoe het wordt gemaakt
Hoe het wordt verkocht
Hoe het wordt gebru kt
Slide 30
Charles Babbage
Slide 31
TT
Slide 32
“It
i
– Ada Lovelace, in Note G
Slide 33
Slide 34
Ja, er zijn interessante en effectieve toepassingen. Maar… overdrijving en hype liggen steeds op de loer.
Slide 35
“Het is onvermijdelijk”
Slide 36
“Het is onvermijdelijk”
j
i
voor AI-bedr ven
Slide 37
Slide 38
Is er wel een tekort aan intelligentie? (Felienne Hermans bij Buitenhof)
Slide 39
Is er wel een tekort aan intelligentie? (Felienne Hermans bij Buitenhof)
Hoe het verkocht wordt Een best groot deel van het enthousiasme is marketing (al sinds 1956).
Soms blind vertrouwen in dat alles steeds beter wordt, dat is niet zeker.
Antropomorphisme.
Slide 48
i
Hoe het wordt gemaakt
Hoe het wordt verkocht
Hoe het wordt gebru kt